Choroby, leki i porady zdrowotne

Witaj Guest

Search:

Serotonina kluczem do dobrego nastroju

Wersja PDF | Drukuj
Artykuł dodany w dniu Thu, 2 Feb 2012 przez Admin o godz. 2:05 PM
Liczba odsłon: 27036; liczba słów: 435
Liczba komentarzy: 0

Dająca w kość zima, dla wielu może być przyczyną do spadku nastroju, a nawet początkiem depresji. Złe samopoczucie mozna jednak pokonać znając mechanizmy, jakimi rządzi się organizm człowieka.

Serotonina a dobry nastrój

Serotonina zwana jest także hormonem szczęścia. Jej niedobór może prowadzić więc do spadku kondycji psycho-fizycznej. Serotonina jest neuroprzekaźnikiem, który odpowiada przede wszystkim za pozytywne samopoczucie, ale także na spokojny sen i apetyt, czyli budowanie energii. Zaburzenia w jej produkcji niosą konsekwencje w postaci rozregulowania pracy organizmu, które może sięgnąć nawet głębokiej depresji.

Objawy niedoboru serotoniny

Spadek samopoczucia, drażliwość, wahania nastroju, kłopoty ze snem, smutek, nagła agresja mogą mieć charakter przejściowy. Mogą też jednak wystąpić w formie chronicznej i prowadzić do coraz większej depresji. Jeśli objawy są długotrwałe i nasilają się należy, prawdopodobnie ich przyczyną mogą być zaburzenia w wtytwarzaniu serotoniny. Wtedy należy podjąć działania, które wznowią cały mechanizm i przywrócą zdolność odczuwania przyjemności.

Produkcja serotoniny

Serotonina jest hormonem tkankowym, który w organizmie nie wytwarza się samoistnie. Za jej produkcję odpowiada tryptofan. To aminokwas, którego źródłem jest jedzenie. Prawidłowe przyswojenie tryptofanu zapewniają węglowodany. Zatem dieta, która jest bogata w węglowodany sprzyja wytwarzaniu serotoniny. Działanie utrudniające lub też całkowicie uniemożliwiające przyswajeanie tryptofanu ma z kolei białko. Koncentrowanie się w menu głównie na białku sprawia, że wytwarzanie serotoniny się obniża, ze wszystkimi tego konsekwencjami. Najbogatszym źródłem tryptofanu są jednak produkty takie jak: mięso, nabiał i zboża, a więc wysokobiałkowe. Nie należy z nich rezygnować, a do jadłospisu dołączyć też produkty zawierające cukry złożone.

Tryptofan na straży dobrego samopoczucia

Jesli dieta, według której przyrządzasz swoje posiłki nie dostarcza Ci odpowiedniej dawki tryptofanu, możesz wspomóc się, po konsultacji lekarskiej, środkami farmakologicznymi. Na rynku obecnie istnieje szereg suplementów diety, które korzystnie działają na układ nerwowy, w tym na wytwarzanie serotoniny, poprzez dostarczanie naturalnego antydepresantu, jakim jest własnie l-tryptofan.



Tagi: choroby psychiczne

Autor

Autor: Dominika


Ocena: 4.3

Komentarze

Brak komentarzy.

Dodaj komentarz

Twoje imię:


Twój Email:


Komentarz

Wpisz poniższy kod

Visual CAPTCHA